Dat concluderen ze uit een experiment waarin ze proefpersonen in een fMRI-scanner krantenkoppen en intro’s lieten lezen. Berichten die bij de proefpersonen veel activiteit opriepen in hersengebieden die betrokken zijn bij het inleven in anderen én het denken over onszelf, werden in de praktijk beduidend vaker gedeeld door lezers.
Hersenscan ziet of bericht ‘viraal gaat’
- 60 woorden
- leestijd 1 minuut
Kort
Update: 12 december 2019. (Publicatie: 21 mei 2017)
Waarom kiezen we ervoor om een nieuwsbericht te delen via sociale media? Volgens Amerikaanse psychologen spelen daarbij twee overwegingen onbewust een rol: wat anderen van ons zullen denken als we op ‘delen’ klikken, en of het bericht aanknopingspunten biedt voor zelfverbetering.
Meer lezen over dit thema?
Deel dit artikel:
Onbeperkt Psychologie Magazine lezen?
Ontvang Psychologie Magazine gratis thuisbezorgd, krijg toegang tot alle premium artikelen, mooie cadeaus en veel meer!
Meest gelezen
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
- 5.