Toen in maart 2015 het nieuwe seizoen van House of Cards online ging, hielden fans hele kijkmarathons. En fervente Orange is the New Black-kijkers verheugen zich nu al op de nieuwe afleveringen in juni. Vroeger moest je een week wachten op een nieuwe aflevering van een favoriete tv-serie, nu hoef je maar op een knopje te drukken en een hele trits verschijnt op het scherm. dvd-boxen, illegaal gedownloade series en betaalzender Netflix (anderhalf jaar in Nederland, en al ruim 950.000 gebruikers) hebben de manier waarop we naar series kijken compleet veranderd.
Volgens communicatiewetenschapper Tilo Hartmann van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft dit onder-de-knop-aanbod een sterke werking. ‘Uit onderzoek dat we nu uitvoeren blijkt dat mensen die series kijken, dat vaak als een beloning doen na een dag hard werken. Het is een ritueel geworden om even bij te komen.’
Nog een observatie van Hartmann: ‘Doordat series tegenwoordig altijd voor je klaarstaan, als een schaal lekkere koekjes, vergt het nogal wat discipline om na één aflevering te stoppen en de rest van de koekjes voor morgen te bewaren.’niet voor Blendle
Maar het is niet alleen die makkelijke beschikbaarheid waardoor we en masse aan series verslingerd zijn.
Vier andere redenen