Mag ik de e-mail van mijn werknemers lezen?
Hallo Ulrike,
Mag ik van mijn werknemers verlangen dat ze mij, als ik dat wil, leesrechten op hun e-mailinbox geven?
Vriendelijke groeten,
D. van der Vorst
Hallo Ulrike,
Mag ik van mijn werknemers verlangen dat ze mij, als ik dat wil, leesrechten op hun e-mailinbox geven?
Vriendelijke groeten,
D. van der Vorst
Beste D. van der Vorst,
Juridisch gezien ben ik niet volledig op de hoogte of de werkgever leesrechten op de inbox mag vragen of niet. U kunt dat het beste bij een jurist achterhalen. Ik denk me te herinneren dat er een uitspraak was dat de zakelijke inbox voor werkgever en collega’s toegankelijk moet zijn.
Los van het ‘mogen’ of ‘niet mogen’: ik ben benieuwd waarom u dat wilt? Wat is de achtergrond en de reden van deze vraag? Psychologisch gezien heeft controle van zaken die als redelijk ‘prive’ gezien worden (ook al is dat de mailbox op het werk) nogal gevolgen. En veel mensen gebruiken uiteraard ook het zakelijke e-mailadres af en toe voor een privé mail. Niemand is acht uur onafgebroken ‘bij de zaak’ maar doorgaans werkt men daarom niet minder effectief.
Als u bezorgt bent over de normen van uw werknemers en denkt dat ze de kantjes eraf lopen, (bijvoorbeeld dat ze te veel privé mailen) dan kunt u dat beter ter sprake brengen en kijken naar de redenen. En als er geen goede redenen zijn, kunt u beter met hun afspraken maken over gedragsregels en hoe men daarop aangesproken word.
Positieve kant
Het is altijd beter iets van de positieve kant te benaderen dan van de beheersende, controlerende kant. U kunt anders een beetje als een strenge, controlerende ouder overkomen. Als de leidinggevende/werkgever zo overkomt gedragen zich de medewerkers meestal ook als (recalcitrante) kinderen. Bijvoorbeeld door ja te zeggen en nee te doen en nog op andere manieren weerstand te laten blijken. Doorgaans bent u dan verder van huis. Uw medewerkers zijn vermoedelijk wel volwassenen en die kunt u beter als volwassenen benaderen: helder dingen aanspreken die niet goed zijn, consequenties afspreken en vervolgens de verantwoordelijkheid voor verandering ook bij hen leggen.
Vriendelijke groet,
Ulrike Wild
Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.