De vraag

Hoe pak ik een stiekeme beller/mailer aan

Beste Ulrike,
Wat kan ik doen met een medewerker die teveel telefoneert en e-mailt met partner?

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

 

Ik ben teamleider. Ik merk dat deze medewerker het werk (inhoudelijk) bespreekt met partner via e-mail en mobiel. Eigenlijk gebeurt dit met alles wat er op de werkvloer voorkomt. Ik heb verzocht om minder te bellen. Dit heeft geresulteerd in meer mailverkeer en ‘stiekem’ bellen. Hiermee bedoel ik in het toilet of op kamers die niet in gebruik zijn. Dit is bevestigd door medewerkers en directieleden. Hoe kan ik hier een goede sturing aan geven om het te laten stoppen? Het wekt erg veel onrust op en geeft geen vertrouwen in haar werkkwaliteit
Vriendelijke groet,
Suzanne

Het advies

Beste Suzanne,
Een beetje merkwaardig gedrag wat je medewerkster vertoont, vindt je niet?
Alles op de werkvloer ter plekke doorspreken – ik zou in allereerste plaats zeer benieuwd zijn wat daar achter zit. Onzekerheid? Stress? Gepest worden? Een conflict met een collega? Roddelverslaving? Een zieke man thuis? Doorgeven van werkresultaten?

Maar dit is niet de eerste stap. Jij bent teamleider, dus jij staat voor de organisatie. Jij moet ander gedrag afdwingen (dus niet verzoeken om te stoppen…) – niet op persoonlijke titel maar als leidinggevende. Ga verhelderen met jouw eigen baas en met P&O wat eigenlijk het bedrijfsbeleid en de regels rondom dit gedrag zijn en welke stappen volgen als men zich niet aan de regels houdt. Bespreek met hun welke weg jullie als bedrijf in dit geval inslaan.

Nodig de medewerkster dan uit voor een gesprek. Als al meerdere gesprekken geweest zijn, vraag dan je eigen leidinggevende/directie of P&O bij. Maak haar duidelijk dat dit gedrag niet getolereerd wordt en wat de consequenties ervan zijn als zij dit wel blijft doen: dossier opbouwen, slechte beoordeling etc. Dus jullie stellen de regels en maken helder wat er gebeurt als zij zich niet aan de regels houdt. En uiteraard deze consequenties ook toepassen….

Vervolgens zou ik – ook in het gesprek – wel op zoek gaan naar de achtergronden. Als een probleem dit gedrag veroorzaakt kun je ook samen met de medewerkster kijken naar een oplossing. Bijvoorbeeld: als iemand gepest wordt en thuis gaat uithuilen dan stopt dat gedrag pas als jullie dat probleem aanpakken. Of als iemand erg onzeker is en bij een partner bevestiging zoekt, dan helpt coaching, mentoring of training. Let op, jij bent niet in alle gevallen verantwoordelijk voor de oplossing! Jij handelt vanuit bedrijfsbelang.

Maar als er geen goede reden is – dan blijft regels stellen en consequenties toepassen het meest belangrijk.
Succes!

Groeten van Ulrike

Heeft u een conflict met een collega, en vraagt u zich af hoe u dat kunt oplossen? Afwachten, een bemiddelaar zoeken, grenzen stellen? Plusabonnees konden in maart 2007 hun voorleggen aan Ulrike Wild, trainer, adviseur en coach bij Schouten & Nelissen.

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Deel dit artikel:
27 mei 2008 | Laatst gewijzigd op 20 april 2020

Lees ook deze artikelen

Frans de Waal: ‘Dominantie levert seks op’
Interview

Frans de Waal: ‘Dominantie levert seks op’

Mannen willen naar de top van de apenrots omwille van de vrouwtjes – zo simpel is het, bij apen en bij mensen. Primatoloog Frans...
Keuzes maken? Kijk eens opnieuw naar je waarden
Branded content

Keuzes maken? Kijk eens opnieuw naar je waarden

Sta je op een keerpunt in je leven? Laat je vooral niet leiden door anderen en emoties. Volgens experts kun je beter weer eens sti...
Therapie voor tweelingen
Artikel

Therapie voor tweelingen

‘Het is bijzonder dat je tegelijk op de wereld komt met iemand met wie je samen in de baarmoeder zat en met wie je daarna alle l...
Therapie voor tweelingen
Artikel

Therapie voor tweelingen

‘Het is bijzonder dat je tegelijk op de wereld komt met iemand met wie je samen in de baarmoeder zat en met wie je daarna alle l...
Op cursus: hoe kun je gelijk krijgen?
Artikel

Op cursus: hoe kun je gelijk krijgen?

Elke maand bestudeert Psychologie Magazine een cursus op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De vraag 'Wat heb ik eraan?' st...
Mijn kinderen luisteren niet naar me
Advies

Mijn kinderen luisteren niet naar me

Zelfs als ik iets kleins vraag, zoals ‘Wil je even afruimen?’ doen mijn kinderen (15 en 13) het vrijwel nooit. Wat kan ik hier...
De grenzen van efficiency
Kort

De grenzen van efficiency

'Hoe delen managers hun tijd in?', was de vraag die organisatieantropoloog Ida Isabelis zich stelde. Managers ervaren een bijzon...
Roddelen op het werk
Artikel

Roddelen op het werk

Roddelen op het werk is behalve een leuke en sappige bezigheid ook nog nuttig. Zowel voor de werknemers als voor de organisatie. T...
Deepak Chopra: ‘Een goede leider trekt geen aandacht’
Artikel

Deepak Chopra: ‘Een goede leider trekt geen aandacht’

Deepak Chopra is arts, neuro-endocrinoloog en auteur van bestsellers als De zeven spirituele wetten van succes. Hij werkt aan een ...
De negen doodzonden van leidinggevenden
Artikel

De negen doodzonden van leidinggevenden

Loyaliteit aan de werkgever is geen vanzelfsprekendheid meer in een tijd dat mensen steeds sneller van baan wisselen. Wie werkneme...
7445