Zo voert u een lastig gesprek
Als een berg ziet u er tegenop: dat ene gesprek dat u toch echt eens moet gaan voeren. Zoals over die woordenwisseling die u laatst met uw collega had. Achteraf vindt u dat hij u wel erg afbekte, en van uzelf vindt u dat u te weinig weerwoord bood. U weet dat het goed zou zijn om er een keer op terug te komen, maar hoe begint u erover? En dúrft u dat?
We zijn niet voor niets huiverig voor dit soort gesprekken. Wanneer je het niet goed aanpakt, kan het door hooglopende emoties al snel eindigen in een ruzieachtige sfeer. We voelen de spanning in de lucht hangen omdat we bang zijn voor afwijzing en conflict. We vrezen dat we de relatie beschadigen, en willen de ander niet verliezen.
Toch hoeft een lastig gesprek helemaal niet zo slecht te verlopen, zeggen drie Amerikaanse gespreksexperts van Harvard University. Douglas Stone, Bruce Patton en Sheila Heen deden veel onderzoek naar het voeren van lastige gesprekken. Hun conclusie: of het nu gaat om het bespreken van hete hangijzers met partners, kinderen, ouders, huisbazen, huurders, leveranciers, klanten, bankiers, buren, collega’s, bazen of patiënten, het