De vraag
Ik ga gebukt onder een groot geheim
Ik heb tien jaar geleden iets gedaan dat heel erg fout was. Dat is nu mijn grote geheim, en ik neem het mezelf erg kwalijk en ben altijd bang dat andere mensen niet meer met me willen omgaan als ze erachter komen. Ik herken mezelf niet meer in wie ik toen was en heb veel spijt. Hoe kan ik mezelf vergeven?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Jouw worsteling met schuldgevoelens en spijt werkt verlammend en verhindert je om met plezier het leven te leven. Spijt is een signaal dat je erkent dat wat je hebt gedaan verkeerd was en dat besef is een teken van persoonlijke groei. Het feit dat je dit deelt, is een moedige eerste stap naar zelfvergeving.
Het is oké om je zo te voelen. Maar het is ook belangrijk dat je jezelf de ruimte geeft om te helen. Dat betekent niet dat je je fout vergeet, maar dat je jezelf toestaat om verder te leven zonder voortdurend terug te vallen op het verleden. Je verdient een vreugdevol leven, net als ieder ander.
Het vergt tijd en geduld, maar door jezelf toe te staan om te groeien en te leren van je fouten, kun je een nieuwe toekomst creëren, vrij van de ketenen van je verleden. Je verleden definieert niet wie je bent; wat je nu doet, kan dat wel.
Een therapeut of coach kan je begeleiden in het eerlijk onderzoeken van wat er is gebeurd en het ontwikkelen van een gezonde manier om met je schuldgevoel om te gaan.