De vraag
Hoe kom ik van mijn angsten af?
Al mijn hele leven heb ik last van angsten. Door paniek-aanvallen kwam ik een tijdlang mijn huis niet uit. Na een voedselvergiftiging durfde ik niet meer buiten de deur te eten, en ik ben steeds bang dat ik iets onder de leden heb, vooral als ik ergens pijn heb. Naar de psycholoog wil ik niet meer, want daar heb ik geen goede ervaringen mee. Hoe kom ik op een andere manier van mijn angsten af?

Het advies
Hypnotherapeut Vera Funke:
Om je vraag te kunnen beantwoorden, wil ik eerst iets uitleggen over ons brein. Alles wat we weten en kunnen, hebben we ooit geleerd en ligt opgeslagen in ons onderbewuste. Die kennis gebruik je automatisch. Dat geldt ook voor denken.
Het beeld dat je van jezelf hebt, vorm je als kind vanuit de situaties die je meemaakt. Dit kan leiden tot overtuigingen over jezelf, zoals ‘ik doe er niet toe’, ‘ik ben slecht’ of ‘het is allemaal mijn schuld’.
Vanuit deze overtuigingen leer je jezelf bepaalde gedachtenpatronen aan, zoals een angstige denkwijze. Bijvoorbeeld: ‘Dit doet pijn of is gevaarlijk en daar moet ik van wegblijven.’ Het is een beschermingsmechanisme.
Belangrijk is dat deze angsten onbewust zijn, want daar liggen de automatische patronen verankerd. Via hypnotische ontspanning, een soort dagdromerige toestand waarbij je controle houdt en met de therapeut praat, kun je daar komen, begrijpen en loslaten.
Je krijgt daarna een persoonlijke audio met nieuwe, positieve, overtuigingen en daar luister je elke dag naar, vijf weken lang. Daarmee leer je jezelf nieuwe denkpatronen aan. RTT maakt gebruik van de manier waarop ons brein leert en functioneert, en is daarom snel, krachtig en blijvend. Een mooi alternatief dus voor sessies bij een psycholoog.
GZ-psycholoog Meta Tatakhan:
Angsten die lange tijd aanwezig zijn, beïnvloeden je kwaliteit van leven sterk. Het kost moed om hulp te vragen, vooral na teleurstellingen met therapie. Je kunt in kleine stappen werken aan je angsten.
Een effectieve methode is geleidelijke blootstelling aan situaties die angst oproepen, terwijl je je ervaringen bijhoudt in een dagboek. Zelfhulpboeken over angst, zoals The anxiety toolkit van Alice Boyes, bieden praktische tips.
Steun van lotgenoten kan ook enorm helpen; informeer naar groepen binnen de geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast kun je de lichamelijke aanpak overwegen, zoals biofeedback. Hiermee leer je de lichamelijke signalen van stress beter begrijpen met speciale apparatuur, terwijl een therapeut je begeleidt naar ontspanning. Soms kan medicatie, als andere opties zijn uitgeput, ook verlichting bieden.
Tot slot, besef dat je niet eindeloos rondjes op een rotonde hoeft te rijden. Je kunt nieuwe wegen inslaan. Probeer de aandacht die al jaren op je angsten is gericht, te verschuiven naar andere waardevolle aspecten van je leven. Zo groei je als persoon, waardoor de last lichter wordt en uiteindelijk beter te verdragen is.