De vraag
Hoe krijg ik haar aan het praten?
Mijn geliefde vindt het lastig om over emoties te praten. Als ik vraag hoe ze zich voelt, krijg ik korte antwoorden of ontwijkende reacties. Ik wil graag een veilige en open sfeer creëren en niks afdwingen. Hoe krijg ik haar aan het praten, zonder dat ze zich onder druk gezet voelt?

Het advies
Expert geweldloze communicatie Coos Cobelens:
De krachtigste manier om iemand uit te nodigen om gevoelens te delen, is door je eigen gevoelens te delen. Vertel haar dus vooral hoe jij je voelt bij haar antwoorden en reacties.
Bijvoorbeeld: ‘Als je zegt ‘weet ik niet’ of het onderwerp verandert wanneer ik naar je gevoelens vraag, voel ik frustratie omdat ik graag dicht bij je wil blijven. Ik voel me er tegelijkertijd onzeker door, want ik wil niets doen wat je ongemakkelijk maakt, maar ik weet niet altijd hoe ik dat goed kan aanpakken. Hoe voelt het voor jou als ik het zo zeg?’
Of: ‘Wil je me helpen een manier te vinden om met je te praten die goed voelt voor jou?’ Het grote verschil zit in het feit dat je spreekt vanuit jouw eigen gevoelens en behoeften, zonder iets van haar te verwachten én zonder analyse over haar gedrag. Want daar zit ze zeker niet op te wachten.
Laat het idee los dat je haar ‘aan het praten’ moet krijgen. Achter haar ‘nee je krijgt me niet te zien’ schuilt een ‘ja’ voor iets dat belangrijk is voor haarzelf. Bijvoorbeeld zeker willen weten dat wat ze deelt niet verkeerd wordt begrepen of tot conflict leidt.
Relatiecoach Jennifer Schmidt:
In relaties creëer je een veilige en open sfeer door zelf open te zijn. Stel jezelf kwetsbaar op in plaats van dat van je geliefde te verwachten. Dat nodigt de ander uit, of kan je geliefde inspireren om zich ook open te stellen.
Belangrijk is vooral om de verwachting los te laten, want dat geeft druk. Anders bepaal je voor de ander hoe die zich moet gedragen, en dat is niet erg liefdevol. Liefde is elkaar de tijd en ruimte geven om jezelf te zijn. L
ukt het je geliefde niet om open te zijn, ga dan met elkaar in gesprek. Toon interesse. Vraag naar haar gevoelens of probeer te ontdekken waarom ze niet gemakkelijk praat. Misschien is het aangeleerd vanuit de opvoeding, het gevolg van een (nare) ervaring of een karaktereigenschap.
Door daarover te praten leer je elkaar beter kennen, wat ook verdieping in de relatie creëert. Onthoud: er is een reden dat jij een relatie met haar hebt. Dit is de persoon die jij hebt uitgekozen.
Accepteer je geliefde zoals ze is en bepaal of dit de partner is met wie je in de toekomst kunt groeien én bouwen aan een fijne relatie.