De vraag
Ik vind mijn gezin leuker
Na mijn scheiding had ik vrij snel een nieuwe relatie. We hebben het erg leuk samen, voeren goede gesprekken en doen veel leuke dingen samen. Maar hij heeft andere verwachtingen. Zo wil hij erbij zijn als mijn kinderen komen, en met beide gezinnen op vakantie gaan. Terwijl ik liever alleen met mijn kinderen ben. Ook ben ik liever niet bij hem thuis omdat de sfeer niet erg harmonieus is. Kortom, ik vind mijn eigen gezin leuker. Wat te doen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Wat fijn dat je eigen gezin zo leuk is. Dat is een felicitatie waard, want het lukt niet iedereen om het goed te houden met de kinderen na een scheiding.
Pas wel op dat je jezelf niet verliest in de vergelijking met zijn gezin. Want daar gaat het niet om. Het gaat hier om het stellen van grenzen. Je nieuwe geliefde wil meer dan jij en het wordt tijd dat je hem een halt toeroept.
Niet omdat zijn gezin niet leuk is, maar omdat jij voelt dat de grens is bereikt. Zeg niet: ik wil niet met jullie op vakantie omdat jouw gezin niet leuk is. Dan zeg je iets over hem en je zegt iets waar hij een andere mening over zal hebben. Dat leidt tot een verschil van mening.
Zeg eerder: ik stik. Het is nodig voor mij om me op mijn eigen gezin te concentreren. Kun je me daarbij helpen? Dan zeg je iets over jezelf en je vraagt om hulp. Daar smelt elke man voor.