De vraag

Is mijn superslimme zoontje lui?

Dag mevrouw Hoogeveen,
Onze zoon van 8 zit in groep 6 en we zijn er niet uit of hij zich verveelt, lui is of soms gewoon geen zin heeft. Maar hij scoort bovengemiddeld goed en hij hoeft er eigenlijk geen moeite voor te doen (en dat doet hij dus inmiddels ook niet meer). Is er een eenvoudige test om te kijken hoe we verder met hem kunnen?
Met groet, Esther

Het advies

Beste Esther,
Iedereen heeft wel eens geen zin. Als uw zoon echter, zonder zich daarvoor in te spannen, voldoende, of zelf meer dan voldoende resultaten behaalt, is dat reden voor zorg. Hij krijgt daarmee een verkeerde boodschap mee, namelijk dat dit de manier is waarop je met (schoolse) taken omgaat.

Leerlingen, die zonder inspanning goede resultaten behalen, kunnen hier vaak lange tijd mee doorgaan. Er komt echter een moment, vaak in het voortgezet onderwijs, soms pas daarna, dat het zonder inspanning niet meer lukt, en op dat moment weten ze niet hoe ze een taak moeten aanpakken.

Het is dus van belang dat zijn lesprogramma wordt aangepast aan zijn capaciteiten, zodat hij, net als andere kinderen, leert zich in te spannen voor resultaten, en de juiste vaardigheden te gebruiken: concentreren, durven falen en het nog een keer proberen, hulp vragen, plannen, etc. Op het moment dat hij op deze manier gaat leren zal school meer uitdaging gaan bieden, en kan hij genieten van de ervaring dat hij ’s middags iets kan, wat hem ’s morgens nog niet lukte; hij heeft iets geleerd.

U kunt aan de leerkracht of intern begeleider vragen of uw zoon kan worden doorgetoetst; dat betekent dat men, bijvoorbeeld met behulp van het CITO volgsysteem, hem zover doortoetst tot hij C-scores haalt; dan is duidelijk wat het niveau is waarop hij weer kan leren, en niet alleen reproduceert wat hij al wist. Dit niveau is het instap niveau.

Het is mogelijk dat hij op sommige of alle vakken al op het niveau zit van een hogere groep. Vervolgens moet gekeken worden hoe zijn programma kan worden aangepast; kan men volstaan met een compact en verrijkt programma (informatie hierover vindt u bij www.infohoogbegaafd.nl), of is daarnaast een versnelling naar een volgende groep gewenst? Eén en ander zal afhangen van meerdere factoren; de samenstelling van de groepen, de schoolse organisatie, de leerkracht.

Ik wil benadrukken dat het van belang is zo snel actie te ondernemen. Hoe langer uw zoon op deze manier zijn school doorloopt, hoe groter de kans op onderpresteren wordt.

 

  • Psychologe Lianne Hoogeveen is coördinator van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

    Neem ook een kijkje op de site van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek

Deel dit artikel:
8 september 2009 | Laatst gewijzigd op 26 maart 2020

Lees ook deze artikelen

Dyslexie in de familie
Kort

Dyslexie in de familie

Lees uw kind eens de volgende vragen voor: – Wat is ‘grar’ zonder de g-klank? – Wat is ‘memslos̵...
Deze self-nudges maken het je makkelijk om gezond(er) te eten
Branded content

Deze self-nudges maken het je makkelijk om gezond(er) te eten

Kun je vaak de zoete verleiding niet weerstaan? Dan zijn ‘self-nudges’ voor jou misschien wel de truc om vaker voor gezond te ...
Column Peggy van der Lee: Bomen snoeien
Artikel

Column Peggy van der Lee: Bomen snoeien

De meesten van ons noemen het een hofje, voor mijn oude buurvrouw was het ‘de poort’. De poort, waarachter we samen leefden.
Column Peggy van der Lee: Bomen snoeien
Artikel

Column Peggy van der Lee: Bomen snoeien

De meesten van ons noemen het een hofje, voor mijn oude buurvrouw was het ‘de poort’. De poort, waarachter we samen leefden.
Rennend naar het examen
Kort

Rennend naar het examen

Veel leerstof te verstouwen? Ga direct na het stampen hardlopen.
Heimwee de baas
Artikel

Heimwee de baas

Zeven van de tien kinderen die voor langere tijd van huis zijn hebben last van heimwee en een van de tien voelt zich hier echt ber...
‘Ik word later cardioloog. Of wethouder’
Verhaal

‘Ik word later cardioloog. Of wethouder’

Zonder de Weekendschool zouden ze misschien niet eens weten dat je iets anders kunt worden dan schoonmaker. Hier ontdekken kindere...
Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’
Interview

Jeugdpsycholoog Mitch Prinstein: ‘Hoe innemender je bent, hoe verder je komt’

Met populaire kleuters komt het later ook wel goed. Maar middelbarescholieren met een hoge sociale status doen het juist slechter ...
Eerste hulp bij faalangst
Video

Eerste hulp bij faalangst

Hartkloppingen, zweten, blinde paniek.. Wie blokkeert op momenten dat hij moet presteren, kan daar flink onder lijden. Gelukkig is...
‘Mijn kind is niet uitgenodigd’
Advies

‘Mijn kind is niet uitgenodigd’

Mijn zoon (8) is niet uitgenodigd op het feestje van een vriendje uit zijn klas. Hij heeft daar veel moeite mee, wat kan ik doen?
6082