De vraag
Kan het autisme zijn?
Ik weet al mijn hele leven dat ik niet tegen veel prikkels kan en heb een manier gevonden om ermee om te gaan. De afgelopen jaren denk ik dat ik misschien wel iets in het autistisch spectrum zou kunnen hebben. Ik ben inmiddels 49 en vraag me af of het zin heeft om dat nog uit te zoeken.

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Dat je weet hoe je het beste met veel prikkels kunt omgaan is een compliment waard. Dat is niet makkelijk, maar wel belangrijk in het voorkomen van overprikkeling en daarmee gepaard gaande lichamelijke en psychische klachten.
Je vermoedt dat je kenmerken uit het autismespectrum hebt en het lijkt mij zeker nuttig om je daarin te verdiepen. Niet omdat een labeltje zo belangrijk is, maar vooral omdat je dan beter begrijpt waarom je bepaalde ongemakken ervaart. Dat is een eerste stap naar werkbare oplossingen.
Verdiep je dan ook in hoogsensitiviteit. Ten aanzien van de dagelijkse ervaringen lijkt deze eigenschap wat op ASS (onder andere prikkelgevoelig zijn), maar de achterliggende processen en oorzaken zijn anders.
Hoogsensitieve personen (HSP) nemen meer sensorische informatie waar, verwerken dit diepgaander en ervaren een intensere impact. Hun brein analyseert waarnemingen, kortom, op een andere manier.
Door te achterhalen waaruit je gedrag en ervaringen voortkomen – autisme, hoogsensitiviteit of iets anders – begrijp je beter de onderliggende oorzaken en kun je effectievere oplossingen voor het dagelijks leven bedenken. Daarvan heb je de rest van je leven plezier.