De vraag
Kan mijn kind oudjaar met vrienden vieren?
Mijn zoon van 14 wil dit jaar voor het eerst oudjaar met zijn vrienden vieren. Ik vind dat lastig. Niet omdat ik hem en zijn vrienden niet vertrouw, maar omdat ik het spannend vind als hij door de stad gaat zwerven terwijl er veel mensen (ook in het verkeer) te veel alcohol drinken. Hoe kan ik hem een leuke avond gunnen en toch een oogje in het zeil houden?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Als moeder van een puberzoon herken ik je dilemma. Je maakt je grote zorgen en zo heb je zelf ook geen relaxte oudjaarsavond. Om te kunnen inschatten of het verantwoord is dat je kind op pad gaat met zijn vrienden, moet je eerst weten wat ze van plan zijn.
Met wie gaat hij? Waar gaan ze naartoe: zijn ze bij iemand thuis of op straat? Wordt er alcohol geschonken? Gaan ze vuurwerk afsteken?
Vervolgens kun je met je kind afspraken maken over alcohol, vuurwerk en andere zaken die je bezighouden. En dat je contact wilt houden gedurende de avond. Dat kan bijvoorbeeld zo: jij stuurt elk uur een appje en hij moet reageren. Bespreek ook de tijd waarop hij thuiskomt en hoe.
Misschien wil je hem liever zelf ergens ophalen? Je kunt eventueel ook afspreken dat je hem volgt via zijn telefoon. Durf je het op deze manier aan, dan kun je dat altijd brengen als een experiment: gaat het goed, dan doen jullie het volgend jaar weer zo. Loopt het mis, dan trek je de teugels weer wat aan.