De vraag
Sinds ik squirt, is klaarkomen niet meer hetzelfde
Tijdens het vrijen kan ik bij een aanraking heel snel squirten. Sinds ik dat heb ontdekt, kan ik bijna geen clitoraal orgasme meer krijgen. Als mijn partner met mij bezig is, begin ik gelijk weer te squirten – ook als hij het wat meer ‘clit-gericht’ doet. Met een satisfyer kom ik wel in een lekkere spiersamentrekking, maar het climaxgevoel tijdens een orgasme krijg ik niet meer sinds ik zoveel squirt. Hoe krijg ik dat weer terug?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Bij kleine beetjes squirten komt er vocht vrij uit de vrouwelijke prostaat, de kleine kliertjes van Skene naast je schaamlippen. Bij grotere hoeveelheden gaat het ook om waterige urine die door je spiersamentrekkingen uit je plasbuis geperst worden.
Op een MRI is zichtbaar dat de blaas leeg is na een squirt-orgasme. De kern van jouw vraag lijkt me dat alles werkt, maar buiten jouw invloed om. Punt is niet het orgasme, maar het aansturen. Je bent de regie over je opwinding en orgasme een beetje kwijt.
Ga eens googelen op ‘start-stop methode’, een systematische aanpak van te snel klaarkomen bij mannen. Het idee is: door geleidelijk van laag-opwindende naar meer opwindende prikkels te gaan, ga je beter herkennen waar je point of no return zit. Dat kun je solo en met je partner oefenen.
Doel is niet naar een snel of diep orgasme te gaan, maar beter te voelen waar je opwinding zit, zodat je de opbouw beter kunt sturen.Wil je met iemand praten, denk dan aan een seksuoloog met kennis van de bekkenbodem via nvvs.info.
Gertjan van Zessen gaf jarenlang advies over seks aan lezers van Psychologoie Magazine, hij overleed in december 2024