De vraag
Mijn gevoel voor hem is weg
Mijn vriend is tijdelijk bij me weg geweest omdat hij wilde uitzoeken of zijn twijfel over mij door bindingsangst kwam, of dat het een ‘echte’ twijfel was. Hij wil nu met mij verder. Ik ben altijd wél zeker geweest over hem, maar dat gevoel is plots verdwenen. Ik voel zelfs weerstand als ik aan hem denk. Hoe kan dat?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je vriend heeft je verlaten en dat is niet leuk. Het is ook nogal vreemd dat hij van zijn bindingsangst af wilde komen door iemand (jou) te verlaten, vind je niet? Dat is hoogtevrees bestrijden door van een wolkenkrabber af te springen.
En daar komt nog iets bij: wie zegt jou dat zijn bindingsangst niet alsnog gaat opspelen? Waren zijn vertrek en zijn terugkeer niet juist een schoolvoorbeeld van hoe iemand met bindingsangst een relatie aanpakt? Met andere woorden: ik denk niet dat je gevoel ‘plots’ is omgeslagen. Je had er alle aanleiding toe.
Nu neem ik even aan dat jij geen bindingsangst hebt, dus dat je veilig bent gehecht, zoals dat heet. Veilig gehechte mensen durven hun twijfels uit te spreken zonder meteen weg te lopen uit een relatie. Juist in moeilijke tijden zoeken ze verbinding met hun geliefde.
Dat zou ik dan ook maar doen, als ik jou was. Spreek je twijfels uit, dat lucht enorm op. En bedenk met je vriend wat nodig is om samen door te kunnen gaan. Dat zal hem leren dat het niet altijd nodig is om weg te gaan, voordat je ergens aan kunt komen.