De vraag
Moet ik bij hem weg?
Mijn vriendinnen zijn erg negatief over mijn vriend. Ze noemen hem een narcist, zeggen dat hij me aan het gaslighten is en dat ik er zo spoedig mogelijk mee moet stoppen. We hebben al twee jaar een knipperlichtrelatie.
Ik hou van hem en denk vaak: hij is misschien getraumatiseerd en in zijn hart een lieve en fijne man. Dan wil ik hem niet – zoals verschillende vrouwen voor hem – laten vallen. Ik ben de eerste die enigszins dicht bij hem komt. Ik wil investeren in een toekomst samen. Ben ik gek? En wanneer is het echt klaar? Ik weet het niet.

Het advies
Expert
Martin Appelo
Narcisme
Het feit dat je deze vraag stelt, betekent dat je oprecht twijfelt. In een volwassen relatie kun je deze twijfel met je partner bespreken en vertalen in vragen aan hem om gedragsverandering.
Alleen wanneer jouw vriend bereid is om naar zijn aandeel in jullie knipperlichtgedoe te kijken, en om  ̶  voor jou en jullie toekomst  ̶  echt iets aan zichzelf te veranderen, heeft de relatie kans van slagen.
Let wel: de verandering moet zichtbaar en duurzaam zijn. Dus geen mooie woorden, maar concrete daden.
Tot slot: ik lees in je verhaal dat je hem aan het pleasen bent (hij is misschien getraumatiseerd dus ik moet hem helpen, ik ben de eerste die dicht bij hem komt…). Maar krijg jij ook iets terug?
Stop liever met pleasen en geef aan wat jíj nodig hebt! Laat hem maar bewijzen dat hij echt voor jou wil gaan.