De vraag
Moet ik vertellen over mijn gênante kwaal?
Ik heb een darmkwaal waarvoor ik soms naar de wc moet rénnen. Ik probeer dit onopvallend te doen, maar tijdens een vergadering kan ik natuurlijk niet zomaar verdwijnen. De smoesjes die verzin (‘Dit telefoontje móét ik echt even aannemen’) beginnen op te vallen, maar ik durf hier niet open over te zijn, omdat ik me schaam en bang ben voor grappen over poepen.

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Het is goed om te weten dat volgens de Maag Lever Darm Stichting bijna een kwart van de Nederlanders problemen heeft met de ontlasting. Je bent dus zeker niet alleen.
Helaas schamen veel mensen zich voor hun klachten, waardoor er nauwelijks over wordt gesproken. Dat kan tot ongemakkelijke situaties en zelfs tot een sociaal isolement leiden, terwijl deze aandoeningen dus veel mensen treffen.
Je hoeft op je werk niet alles te vertellen. Je kunt ook open zijn over je situatie zonder in details te treden. En maak het niet te zwaar. Vertel in een informeel overleg kort iets over je probleem.
Bijvoorbeeld zo: ‘Misschien hebben jullie het wel gemerkt: ik moet soms plotseling naar de wc. Ik ben naar de dokter geweest en ik blijk een darmkwaal te hebben. Dus dan weten jullie waarom ik er af en toe even tussenuit ga.’
Collega’s die je goed kennen, zullen je daarna misschien om meer informatie vragen. Je kunt dan zelf besluiten hoeveel je kwijt wilt. Openheid maakt de situatie voor jou minder stressvol en misschien krijg je wel meer begrip dan je had verwacht.