De vraag
Hoe help ik mijn rouwende man?
Pasgeleden is de beste vriend van mijn man overleden. Mijn man zei al op voorhand dat hij het niet aan zou kunnen. Nu het zover is, huilt hij veel en weet niet hoe hij verder moet. Dit jaar zijn nog een vriend en zijn broer overleden. Het is dus heel veel in een jaar tijd. Wat kan ik doen om hem te helpen?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je kunt niet zo heel veel doen, behalve er voor hem zijn. Vraag naar zijn verdriet zodat hij erover kan praten – ook nadat je het verhaal al zeventien keer hebt gehoord.
Maar geef je man ook de gelegenheid om níét te praten als hij daar geen zin in heeft. Iedereen rouwt op zijn eigen manier. Sommige mensen worden somber, anderen grijpen naar de fles, en weer anderen gaan veel te hard werken om te vergeten.
Maak hem geen verwijten, het komt wel weer goed. Bied hem, behalve gesprekken, wel mogelijkheden aan om er even uit te zijn: een bezoek aan de bioscoop, een korte vakantie, een wandeling. Laat hem boos op je zijn, ook al heb je niets misdaan.
Verdraag zijn angst. Het zou me niet verbazen als hij bang is dat jij ook ziek wordt of doodgaat. En zorg ook voor jezelf. Mantelzorgers vergeten nog weleens om hun eigen hart te luchten. Praat met de mensen die je lief zijn over wat jij meemaakt en zorg dat je niet volcontinu met je man bezig bent. Je man heeft er niets aan als jij ook nog wegvalt.