De vraag
Schaamte over kinderfantasie
De laatste jaren ontstaan er tijdens of al voor seks met mijn lieve partner continu gedachten aan kinderen. Ik walg hiervan, maar het lijkt steeds erger te worden. Het is absoluut niet mijn seksuele voorkeur! Het lukt me niet om ervan af te komen. Met als gevolg dat ik geen seks meer kan hebben met mijn man. Hebben meer mensen hier last van? En is er een manier om ervan af te komen? Daar heb ik alles voor over. Ik durf hiermee niet naar de huisarts.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Wat je beschrijft, komt echt vaker voor. Omdat de schaamte en de vrees voor pedofilie heftig zijn, zwijgt men en dat geeft de obsessie ruimte om te groeien. Goed dat je mailt, dus!
In mijn praktijk (voor seksverslaving) zien we het vaak. Er is aanvankelijk geen voorkeur voor kinderen, maar als de gedachte aan seks met kinderen zich eenmaal opdringt, dan komen mensen er niet meer vanaf.
Het is juist de gezónde reactie – walging, schaamte – die de foto’s of fantasie extra spannend en opwindend maakt. Door de heftigheid voelt het belangrijk, en blijf je die fantasie opzoeken. Zo kom je in dwangmatige herhaling terecht.
Ik geloof je dat je de beelden in je hoofd niet wenst, maar de opwinding is kennelijk sterker. En of je het nu leuk vindt of niet, zo ontstaan voorkeuren. Mijn behandelmodel voor dit soort klachten staat beschreven op vatvanzelfwaardering.nl. Je vindt daar ook de opgeleide behandelaars in deze methode.