De vraag
Op school werd ik gepest en noemden ze me vies: hoe word ik minder gevoelig?
Als kind zat ik op een ‘witte’ school en was ik de enige met een migratieachtergrond. Ik werd veel gepest. Sommige kinderen liepen met een boog om me heen, anderen noemden me vies. Ik merk dat ik nog altijd gevoelig ben voor wat mensen van me denken. Ik anticipeer op hun ‘oordeel’ door alles perfect te willen doen. Hoe stop ik daarmee?

Het advies
Psycholoog, coach en trainer Arthur Menko:
Dat klinkt als een pittige tijd, zeg! Het is een primaire menselijke behoefte om bij een groep te willen horen, dat geeft een gevoel van veiligheid. Dit is evolutionair goed te verklaren: in je eentje was het vroeger gevaarlijk. Als je, zoals jij, bent gepest en buitengesloten, heeft dat dan ook een groot effect.
Je bent je al bewust dat de pijn van vroeger je ook nu nog parten speelt en dat je je zorgen en angsten vandaag de dag nog te vaak op situaties projecteert. Jouw interne systeem zegt nog altijd: je kunt op elk moment worden buitengesloten. Terwijl dat waarschijnlijk niet meer het geval is.
Om daar los van te komen, raad ik je aan met de pijn van vroeger aan de slag te gaan. Een therapeut kan je daarmee helpen, wellicht ook met EMDR. Zo kun je de oude spanning loslaten en meer ruimte en vrijheid ervaren in het heden. Je zal je minder zorgen maken over het ‘oordeel’ van anderen en je oude aangeleerde tactieken kunnen laten varen. Klinkt goed, toch?
Arthur Menko is expert in de online training ‘Bevrijd jezelf van oude pijn’.