De vraag
Zijn seksverleden spookt door mijn hoofd
Ik heb sinds vier maanden een vriend die – kort voor onze relatie – een maand lang meermalen per dag seks had met dezelfde vrouw. Hij noemt het ‘seks zonder liefde’, maar als wij nu seks hebben, spookt dit toch steeds door mijn hoofd en lukt het me niet om een orgasme te krijgen. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
De seksmaand was vóór jullie, dus formeel heb je er niets over te zeggen. Maar kennelijk voelt het voor jou net als vreemdgaan. Zijn cliché (‘seks zonder liefde’) is waarschijnlijk geruststellend bedoeld, maar maakt het bedreigender: hij kan seks isoleren van het contact dat hij met iemand heeft, dus ook met jou?
Het advies is niet om je jaloezie nu te gaan dempen, of aan je orgasme te werken. Het is eerder tijd voor wat zelfonderzoek. Is het alleen die maand die je van slag maakt, of geeft hij ook in het contact met jou signalen die je bij jou gevoelens van ambivalentie of wantrouwen oproepen? Zijn het oude angsten of onzekerheden in jou, of roept hij ze op?
Anders gezegd: neem je voorbehoud en haperende orgasme serieus en onderzoek of hij wel geschikt is als partner. Te vaak negeren we onderbuikgevoelens in het begin van een relatie, waarvan we later veel last blijken te krijgen.