4 tips om beter te leren luisteren

1. Maak luisteren belangrijk

We denken dat luisteren een automatisch proces is, waaraan we geen aandacht hoeven te besteden, zegt luisterexpert Andrew Wolvin van de Purdue-universiteit. Goede luisteraars erkennen volgens hem dat ze partners zijn in de communicatie en dat ze de verantwoordelijkheid delen voor de uitkomst van een gesprek.

Training Coach worden: de eerste stap
Training

Training Coach worden: de eerste stap

  • Leer wat coaching is en wat niet
  • Leer de basis van effectieve methodieken
  • Ontdek of je verder wilt leren voor coach
Bekijk de training
Nu maar
150,- incl btw

2. Houd je aandacht erbij

Omdat we genoeg hersencapaciteit hebben om tijdens het luisteren ook andere dingen te doen, is het belangrijk om de aandacht actief bij het gesprek te houden. Stel vragen, let op iemands lichaamstaal en zorg dat er geen afleiding is.

Laat je mobiel in je tas zitten; onderzoekers aan de universiteit van Essex ontdekten dat zelfs al de aanwezigheid van een telefoon op tafel tot gevolg heeft dat we tijdens een gesprek minder verbondenheid voelen.

3. Zet je mening tijdelijk opzij

Probeer eerst goed te begrijpen wat de ander precies zegt alvorens je eigen mening of gedachte te geven. Mindfulness-deskundige Frances Hennessey voegt daaraan toe: ‘Wees je bewust van een neiging om te onderbreken, ongeduldig te zijn of iemands zinnen af te maken. Doe je dat toch, verontschuldig jezelf dan en ga weer terug in de luistermodus.’

Volgens de beroemde therapeut Carl Rogers is een groot obstakel bij interpersoonlijke communicatie dat we vanuit ons eigen referentiekader opereren. We vormen ons direct een oordeel over wat de ander zegt en daardoor luisteren we niet meer. Dit geldt vooral wanneer er sterke emoties spelen. Het is dus belangrijk om je hier van bewust te zijn als je beter wilt leren luisteren.

4. Wees terughoudend met eigen ervaringen

Hoe sterk de aandrang ook is, probeer de neiging te onderdrukken om direct met eigen ervaringen op de proppen te komen, óók als iemand zijn problemen deelt.

‘Onze intentie is te zeggen: je bent niet de enige. Maar door ons eigen verhaal te vertellen, lopen we het risico de boodschap over te brengen dat we niet luisteren en het verhaal van de ander ons niet interesseert,’ zegt managementexpert Raj Soin van de Wright State-universiteit. ‘Dat wil niet zeggen dat het nooit nuttig is je eigen ervaringen te delen. Dat kan geruststellend werken. Maar houd je wel een beetje in.’