Jazeker, zeggen Bas Andeweg en Jaap de Jong, die onderzoek hebben gedaan naar het effect van verschillende inleidingstechnieken op het publiek. Hun conclusies:
1 Begin met een anekdote. Zoals kinderen met een verhaaltje tot rust en concentratie worden gebracht, zo geldt dat ook voor een volwassen publiek. Toehoorders blijken een toespraak met anekdote duidelijk boeiender te vinden.
2 Benadruk het belang van het onderwerp voor het publiek. Bijvoorbeeld dat de kwestie nieuw, ongebruikelijk of verschrikkelijk is, of de toehoorders persoonlijk aangaat. Een dergelijke inleiding wordt even boeiend gevonden als een anekdote, en de spreker maakt bovendien een deskundiger indruk.
3 Stem uw publiek welwillend door in de inleiding een (oprecht) compliment te maken, en door uzelf als deskundig te presenteren. Dit laatste maakt u geloofwaardiger, al moet u oppassen niet te saai of arrogant over te komen.
4 Begin uw speech niet met een samenvatting van de kern van de zaak en een aankondiging van de hoofdpunten. Dit beoordeelden toehoorders in het onderzoek als de minst geslaagde, minst boeiende en minst begrijpelijke inleiding.
De eerste minuten, Bas Andeweg en Jaap de Jong, proefschrift Radboud Universiteit Nijmegen, mei 2004