Jij een leidinggevende? Nee, zeg je waarschijnlijk, er staat immers geen ‘manager’ of ‘directeur’ op jouw visitekaartje. Toch zijn er in je dagelijks leven genoeg situaties waarin je bezig bent met leidinggeven. Misschien heb je een werkster in dienst voor huishoudelijke klusjes, of een au pair om op de kinderen te passen. Op jouw werk geef je de stagiaire opdrachten en begeleiding. Bij de verbouwing van je huis probeer je de schilder, de timmerman en de loodgieter zó te instrueren, dat er precies gebeurt wat je wilt. In al deze situaties heb je een doel voor ogen, dat een ander voor jou gaat verwezenlijken.
Hoe haal je nu het beste uit je ‘werknemers’, of dat nu een secretaresse of de oppas is? Hoe zorg je ervoor dat de schilder jouw kozijnen extra strak in de verf zet? En dat de werkster er niet de kantjes vanaf loopt?
Leidinggeven is principieel anders dan uitvoerend werk. Het ‘doen’ besteed je uit aan anderen. Je kiest er bijvoorbeeld voor om niet zelf te gaan timmeren en schilderen aan je huis, maar een aannemer in te huren om dat voor jou te doen. Dat betekent dat je meer invloed krijgt op anderen: jij bepaalt wat er gebeurt. Maar tegelijkertijd heb je minder invloed op het resultaat dan wanneer je het zelf zou doen. Leidinggeven betekent dus ook dat je een stuk afhankelijker bent van de mensen die het werk voor jou doen.
Als leidinggevende heb je verschillende soorten taken. Nicole Eggermont en Arianne van Galen, auteurs van het boek Beginnen met leidinggeven, maken onderscheid tussen leiderschap en management. Managen is de taakgerichte, harde kant, zoals plannen, geldzaken regelen, en zorgen dat de juiste persoon op de juiste plaats is. Leidinggeven is de mensgerichte, zachte kant: jouw werknemers motiveren, ontwikkelen en stimuleren.
Management en leiderschap zijn allebei nodig. Als je je bij jouw au pair bijvoorbeeld alleen bezighoudt met de managementkant, kom je op haar over als een gevoelloze control-freak en ben je haar zo weer kwijt. Maar als je je alleen richt op de leiderschapstaken, weet ze niet wat je precies van haar verwacht.
Volgens Van Galen en Eggermond is de menselijke kant van leidinggeven de moeilijkste. Je weet over het algemeen wel wat je doelen zijn: een schoon huis, of een nieuwe dakkapel. Maar probeer je werknemer maar eens zover te krijgen om zijn best voor jou te doen.