Alle artikelen over Media

De psychologie achter cijfers
Verhaal

De psychologie achter cijfers

Econometrist en journalist Sanne Blauw is heel kritisch op nieuwsfeiten. Toch laat zelfs zij zich misleiden door ‘harde cijfersâ...
Waarom kijken mensen zo graag naar het leedvermaak op Temptation Island?
Artikel

Waarom kijken mensen zo graag naar het leedvermaak op Temptation Island?

Zet een koppel gescheiden van elkaar op een tropisch eiland, laat een roedel ‘verleiders’ en een overdosis drank op ze los, wa...
Waarom De Luizenmoeder zo populair is
Artikel

Waarom De Luizenmoeder zo populair is

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is in volle gang. Drie psychologische redenen waarom het zo'n kijkcijferhit is.
De invloed van lichtvervuiling op onze slaap
Kort

De invloed van lichtvervuiling op onze slaap

Mensen slapen niet per se beter in een omgeving zonder computers en kunstlicht. Dat constateerde evolutionair antropoloog David Sa...
Waarom zijn series zo verslavend?
Verhaal

Waarom zijn series zo verslavend?

Massaal verslinden we hele seizoenen van Homeland, Narcos en Game of Thrones. Wat zit daarachter, waarom werken series zo verslave...
Waar zijn de vrouwen?
Verhaal

Waar zijn de vrouwen?

Het nieuwe tv-seizoen komt eraan, en wat gaan we zien: pratende mannen. In talkshows is het vrouwelijk aandeel al jaren onevenredi...
Waarom iedereen opeens series kijkt
Verhaal

Waarom iedereen opeens series kijkt

Niemand kijkt meer televisie, maar massaal verslinden we hele seizoenen van House of Cards en Game of Thrones. Wat zit daarachter?...
Welk mediatype ben je?
Test

Welk mediatype ben je?

De boeken die je leest, de films en tv-programma's die je kijkt en de muziek die je luistert verraden wie je bent. Dat ontdekte Pe...
‘Juist wat je niet ziet is het allerengste’
Artikel

‘Juist wat je niet ziet is het allerengste’

Als óns de haren te berge rijzen, hebben zíj hun werk goed gedaan. Een horrorregisseur, een thrillerauteur en andere professione...
Maakt sms’en dom?
Artikel

Maakt sms’en dom?

Volgens de Canadese taalonderzoekster Joan Lee veroorzaakt sms’en taalverloedering. Ze stelde vast dat fervente sms’er...
Ouders en fastfood: wie wint?
Kort

Ouders en fastfood: wie wint?

Reclames voor snoep en Happy Meals hebben grote invloed op jonge kinderen. Maar ouders kunnen dat effect nog wel een beetje bijstu...
Tv: hoe minder, hoe beter
Kort

Tv: hoe minder, hoe beter

Het tv- en leesgedrag van ouders heeft levenslang effect op hun kinderen, zo heeft sociologe Natascha Notten ontdekt. Vier tips vo...
48 van 64 artikelen getoond
148