01

Meer werkplezier

Heeft jouw werk zin? Er zijn 4 basis-ingrediënten voor een baan met betekenis:

  • Een rijke, afwisselende taak;
  • Goede match tussen werk en werknemer;
  • Mogelijkheid om te ontwikkelen;
  • Klik met collega’s en leidinggevenden.

Mensen die het gevoel hebben dat ze eigen beslissingen kunnen maken, goed zijn in hun werk en verbonden zijn met anderen zijn meer gemotiveerd en fitter.

Hoe tevreden ben jij eigenlijk met je werk? Ben je niet zo blij met je baan, stel jezelf dan een aantal vragen. Wat vind je belangrijk? Wat zijn jouw werkwaarden en sluiten die aan bij je werkomgeving? Kun je zelf iets veranderen of ben je misschien ontevreden door je eigen gedachten en overtuigingen? Als je weet wat eraan schort – je krijgt te weinig salaris, of je vindt je werk niet leuk – dan zijn er praktische handvatten om je werksituatie aan te pakken.

Psycholoog Elke van Hoof bedacht tips en oefeningen om jezelf en je collega’s gelukkig te maken op het werk. Zo zijn herstelmomentjes belangrijk: een korte ademhalingsoefening, of even pingpong met een collega. Maar ook doelen stellen en concentratietijd inplannen helpt om meer plezier in je werk te hebben, al is het maar voor een werkdag.

02

Carrièreswitch maken?

Weet je wat? Misschien is je huidige baan wel je droombaan. Het is niet altijd nodig om het roer om te gooien. Ontdek met deze 9 oefeningen of er meer in je baan zit. Wat je precies voor werk doet, blijkt minder uit te maken dan of je je gewaardeerd voelt.

Zit je toch niet helemaal op je plek? Wat zou je dan het allerliefste doen? Waar droomde je als kind van? Met dit soort gedachtenexperimenten kun je ontdekken wat je echt wil en je dromen najagen. Of misschien wil je een jaar lang eruit en neem je een sabbatical.

Een nieuwe carrière na je veertigste? Is dat niet te laat? Juist niet, op deze leeftijd weet je veel beter wat je kan en wil. Misschien past een mentorrol goed bij je, waarbij je jonge werknemers op sleeptouw neemt. Of je gooit het roer om en begint voor jezelf of in een andere branche. Er zijn laatbloeiers die heel succesvol werden in hun tweede carrière.

Misschien durf je eindelijk fotograaf te worden, of schilder. Volgens arbeidspsycholoog Adam Grant kun je ook met een creatief beroep genoeg inkomen verdienen.

Hoe tevreden ben je met je baan?
TEST
Doe de test »

Hoe tevreden ben je met je baan?

03

Een goede werk-privébalans

Met onze technologie kan het lastig zijn om het werk echt op het werk te laten. En andersom om niet met thuis bezig te zijn in uren van de baas. Bij bijna de helft van de mensen lopen werk en privé wel eens door elkaar, bijvoorbeeld omdat ze thuis nog op werkmail reageren. Het lijkt handig, maar dat is het niet. Je moet thuis bij kunnen komen van je werk. Wie geen goede werk-privébalans heeft loopt meer risico op emotionele uitputting. Gelukkig zijn er wel handvatten om werk en privé beter te scheiden.

Af en toe thuiswerken heeft veel voordelen, je bent minder gestrest, werkt lekker door en je humeur gaat erop vooruit. Maar hoe zorg je dat je niet verzandt in wasjes draaien of planten watergeven? Of dat je juist niet te veel werkt? Een goed werkplekje in de bibliotheek en uren schrijven kan helpen om de balans goed te houden. En dat is ook goed voor het vertrouwen van je werkgever. Lees: Meer praktische tips om goed thuis te werken

Werk jij te hard of in elk geval harder dan gezond voor je is? Wie alsmaar doorbuffelt, zou zomaar aan een werkverslaving kunnen lijden. Naar schatting 8 procent van de werkende bevolking is werkverslaafd. Werkverslaafden voelen zich vaker somber en werken om dat niet te hoeven voelen. Ze werken veel omdat ze vinden dat ze nog niet genoeg hebben gedaan, niet omdat ze er plezier aan beleven.

04

Kantoortuin overleven

De meeste mensen functioneren niet zo goed in de kantoortuin. We hebben behoefte aan frisse lucht, een eigen territorium en vrij uitzicht, maar dat ontbreekt er vaak aan. Niet bepaald de ideale werkomgeving. Gelukkiger zijn er wel veel maatregelen die jij of je werkgever kan nemen om je werkplek prettiger te maken, zodat je productiever wordt. Zet eens een plantje neer, strek je benen en zorg voor rituelen op het werk.

Wist je dat hoe je je bureau inricht veel zegt over je persoonlijkheid? Elke werknemer laat zien wat zijn voorkeuren zijn, hoe hij het liefste werkt en wat zijn idee is van een fijne werkplek. Vooral mensen met een hoge status geven hun bureau een persoonlijk tintje.

In Nederlandse bedrijven wordt graag en veel vergaderd, het is een klacht van mening werknemer. Gelukkig kun je het werkoverleg een stuk plezieriger maken: zo wordt een vergadering wél efficiënt en bevredigend.

05

Omgaan met je leidinggevende

Een slechte relatie met je baas; het is een van de belangrijkste redenen waarom mensen hun baan opzeggen. Vanuit de oertijd zijn onze hersenen niet gemaakt om te doen wat de baas zegt. Eén vaste leider is iets van deze tijd, vroeger deden we dingen meer in overleg, aldus evolutionair psycholoog Mark van Vugt. Gelukkig zijn er tips en trucs om je leidinggevende meer te leren waarderen. Bijvoorbeeld door je in te leven in zijn situatie, of door hem af en toe een compliment te geven.

Wanneer de hele organisatie echter ondergedompeld is in een angstcultuur is het misschien beter om je biezen te pakken. Zo’n cultuur kan ontstaan als het slecht gaat met een organisatie. Managers krijgen dan de neiging om de regels aan te scherpen. Maar op de lange termijn leidt sfeer van angst en wantrouwen tot meer fouten en meer ziekteverzuim.

Je collega’s en leidinggevende heb je niet altijd zelf gekozen, maar je zult toch samen door een deur moeten. Dat valt niet altijd mee, vooral niet als je collega een narcist is, of jij en je collega of baas botsende karakters hebben. Voor je het weet stapelen kleine irritaties zich op en escaleert de boel. Heb jij een goede aanpak bij bonje? Test of je adequaat reageert op conflicten op het werk en wat je anders zou kunnen doen.

06

Ontslagen, wat nu?

Wie zijn baan verliest, verliest alle vaste grond onder zijn voeten. Of je nou ontslagen bent vanwege wangedrag of vanwege een reorganisatie. Het gevoel van maatschappelijk nut en identiteit worden aangetast, structuur verdwijnt uit de dag. Niet vreemd dat mensen rouwen om het verlies van hun baan. Er breekt een periode aan van solliciteren en (mogelijke) teleurstellingen.

Maar werkeloosheid kan ook een moment van bezinning zijn. Waarin je tijd hebt om na te denken over waar je blij mee bent en wat je verder wil in het leven

Op zoek naar een nieuwe baan? Met een goede cv en sollicitatiebrief kom je een heel eind. Als je weet hoe recruiters naar je cv kijken, dan zorg je voor goede spelling en een overzichtelijk cv. Mag je op gesprek, trap dan niet in de bekende sollicitatiemissers. Zorg bijvoorbeeld je dat je vragen stelt en de juiste kleding draagt.

Mocht je in het verleden te kampen hebben gehad met burn-out, depressie of andere klachten, bedenk goed of je eerdere psychische problemen bij een sollicitatiegesprek aan de orde wilt stellen.

Pak aan wat je dwarszit
Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach
07

Functioneringsgesprek voorbereiden

Je wil niet uit een functioneringsgesprek komen met alleen maar kritiek. Nee, liefst krijg je opslag, promotie en een interessante klus. Met een goede voorbereiding op het functioneringsgesprek laat je zien wat jij het bedrijf waard bent. Misschien kun je jezelf oefenen in de fijne kneepjes van het onderhandelen.

Misschien moet je niet wachten tot het jaarlijkse functioneringsgesprek, maar kun je tussendoor ook feedback vragen. Wij mensen zijn helemaal niet gebouwd voor al die langetermijndoelen, denkt hoogleraar Roos Vonk. Mensen functioneren het best wanneer ze vaak en directe feedback op hun werk krijgen.

Meer over werk

Een ogenblik geduld...
De emotioneel intelligente leider weet de juiste snaar te raken
Recensie

De emotioneel intelligente leider weet de juiste snaar te raken

Mensen ontlenen hun emoties aan degenen die boven hen staan, schrijft Daniel Goleman in zijn nieuwste boek Het nieuwe leiderschap....
Synergie in het open kantoor
Artikel

Synergie in het open kantoor

werk & loopbaan Een open kantoorruimte is beter voor werknemers dan een aparte werkkamer of een gedeeltelijk afgeschermde werk...
Blunders op de eerste werkdag
Artikel

Blunders op de eerste werkdag

werk & loopbaan Meer dan de helft van de mensen die aan een nieuwe baan beginnen, begaan op hun eerste werkdag een forse blund...
Vooral vrouwen worden gepest
Artikel

Vooral vrouwen worden gepest

werk & loopbaan Het komt in alle beroepen voor: van verkopers tot bankdirecteuren en van caissières tot universitair do...
Vijf tips voor meer passie en plezier
Kort

Vijf tips voor meer passie en plezier

Boeit je werk je niet meer? Vraag je je af wat de zin is van je inspanningen? Dan wordt het tijd om na te denken waar je precies b...
De wijsheid van de leider
Kort

De wijsheid van de leider

Wat onderscheidt een goede leider van een mindere soortgenoot? Volgens Fons Trompenaars en Charles Hampden-Turner, gerenommeerde a...
Keurmerk voor psychologische tests
Artikel

Keurmerk voor psychologische tests

De psychologische test werd vroeger uitsluitend door psychologen afgenomen. Tegenwoordig zijn acht op de tien testafnemers leek. H...
Ontslag vanwege de baas
Kort

Ontslag vanwege de baas

Slechte bazen drijven talent de deur uit. De belangrijkste reden voor werknemers om ontslag te nemen, is het feit dat ze niet tevr...
Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)
Kort

Managers vinden zichzelf te goed (en nemen verkeerde beslissingen)

Managers overschatten zichzelf als leidinggevende. Ze hebben een positiever beeld van zichzelf dan hun medewerkers van hen hebben.
14744